De cirkel rond: BMW’s Jubilea Award in een duurzaam jasje

De cirkel rond: BMW’s Jubilea Award in een duurzaam jasje

De cirkel rond: BMW’s Jubilea Award in een duurzaam jasje 1920 1434 Altavia Unite

Hoe vier je langdurige partnerships op een manier die helemaal bij jou als bedrijf past? Die vraag werd door BMW Group aan Altavia Unite gesteld. Het antwoord: een esthetische prijs ter ere van je dierbaarste samenwerkingen. Voor BMW werd dat een 100% recyclebaar statement piece dat tientallen jaren meegaat.

Momenteel zijn er in Nederland 53 BMW- en 29 MINI-showrooms te vinden. Deze vallen onder meer dan een dozijn dealers. BMW Group werkt daar intensief mee samen. Volgens Remco de Vos, Retail Experience Manager bij BMW Group, is dat een unicum. “Sommige van deze bedrijven zijn al meer dan 60 jaar onze trouwe partners. Vaak zijn autodealers familiebedrijven en de samenwerking met BMW maakt deel uit van hun nalatenschap.”

Tot voor kort beloonde BMW Group hun langdurige relaties met de zogenoemde Jubilea Award: een artistieke bronzen, zilveren of gouden plaquette die de 5?, 10 of 25 jaar durende samenwerking prees. Remco: “De prijs paste een lange tijd bij ons premium merk, maar een tijdje terug besloten we dat we iets moderners wilden. Iets dat meer bij onze duurzame visie aansluit.”

Inspirerende opdracht

Waarom was duurzaamheid zo’n essentieel onderdeel van BMW’s briefing? Remco: “Duurzaamheid is al een aantal decennia een belangrijke pijler binnen BMW Group. We maken al geruime tijd gebruik van circulaire materialen in onze auto’s en we stellen maatstaven voor ons productieproces. Onze visie over dit onderwerp wordt bij iedere beslissing meegenomen. Daardoor mogen we ons de meest duurzame autofabrikant ter wereld noemen. Een duurzaam Jubilea Award sluit daar perfect op aan.”

Remco wendde zich met deze inspirerende opdracht tot Altavia Unite. Senior creative Jonas van Praag nam de leiding bij het creëren van de gloednieuwe prijs. Zijn eerste gedachte was om de edele metalen in te ruilen voor Ocean. Een 100% duurzaam materiaal dat al bekend was bij BMW.

Jonas: “Voor BMW’s campagne ‘For The Oceans’ gebruikten we een heel dik, duurzaam materiaal genaamd Ocean, ontwikkeld door Smile Plastics. Kopers van een nieuwe BMW i3 ontvingen een op dit circulaire materiaal gedrukt certificaat om hun bewuste aankoop te eren. Van dit gerecyclede plastic hadden we nog wat over, en we wilden duurzaam te werk gaan. De materiaalkeuze was dan ook een goede eerste stap.”

Creatieve doorvertaling

Het team brainstormde over de vertaling van een Jubilea Award gemaakt van Ocean materiaal. Al snel kwamen ze met een originele insteek: een sterk, visueel aantrekkelijke award. Volledig opgebouwd uit het mooiste circulaire plastic ter wereld. 100% gerecycled, 100% recyclebaar en op aanvraag geproduceerd. Een zero waste-benadering van relatiegeschenken.

Jonas: “Wat me het meest inspireerde, was de kleur van het materiaal. Ocean by Smile Plastic is doorschijnend blauw. Dat deed me denken aan het blauw in het BMW-logo. Daarom bedachten we een ontwerp met het BMW-logo en de kleuren erin. De vorm van de onderscheiding verwijst naar de rand van de BMW iX3 – één van de meest duurzame voertuigen van BMW.”

“De gepersonaliseerde video is de kers op de taart van onze nieuwe Jubilea Award. De prijs zelf is een prachtig kunstwerk, maar de video maakt het uniek. Het feit dat onze CEO de tijd neemt om een video op te nemen en zijn dankbaarheid te uiten, laat echt zien hoe dicht we bij onze partners staan.”

Persoonlijk tintje

Naast een bijzonder statement om de jarenlange samenwerkingen te uiten, is iedere prijs voorzien van een unieke QR-code op de achterkant. Door de code te scannen krijgt de ontvanger toegang tot een gepersonaliseerde video waarin CEO Anne Brons de samenwerking en concrete realisaties op persoonlijke wijze viert.

BMW-dealers in Nederland die de nieuwe onderscheiding al in ontvangst hebben genomen, zeggen ontroerd te zijn door de gepersonaliseerde boodschap. Remco: “De video is de kers op de taart van onze nieuwe Jubilea Award. De prijs zelf is een prachtig kunstwerk, maar de video maakt het zo intiem. Het feit dat onze CEO de tijd neemt om een video op te nemen en zijn dankbaarheid te uiten, laat echt zien hoe dicht we bij onze partners staan.”

Jonas: “Ik ben het daarmee eens. Wat opvalt is de persoonlijke aard van deze prijs. Ik ben er ook trots op dat we al deze verschillende elementen in één object hebben kunnen verwerken. De persoonlijke touch, de duurzaamheid, het premium gevoel en de futuristische visie van het merk. De Jubilea Award is dan ook echt een statement piece. Het is uniek in zijn soort!”

Would you like to have a chat about this topic?