Hoe val je op in de eindeloze contentstroom?

Hoe val je op in de eindeloze contentstroom?

Hoe val je op in de eindeloze contentstroom? 1024 765 Altavia Unite

Met de explosieve groei van sociale media en online advertising is de vraag naar content de afgelopen jaren vertienvoudigd. Hoe zorg je er als merk voor dat je op de juiste manier aanwezig bent op alle verschillende platformen? Hoe trek je de aandacht op die overvolle tijdlijnen? En hoe houd je het maken van al die content een beetje betaalbaar?

Elke platform zijn eigen toon
Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, BeReal; het aantal sociale platformen blijft groeien. Allemaal met hun eigen doelgroep, toon en mogelijkheden. Overal dezelfde content plaatsen, werkt dan ook allang niet meer. Je moet daarom goed bepalen wie je wilt bereiken, waar zij zich bevinden en hoe je op dat platform met ze communiceert. Want wie de taal niet spreekt, wordt niet begrepen en voorbij-geswipet.
Content als entertainment
Naast de juiste toon en vorm, is het ook belangrijk om op te vallen. Onze tijdlijnen stromen elke dag vol met foto’s, video’s en berichten. En los van de paid content, bepalen mensen zelf waar ze naar kijken. Dat vraagt om een meer snackable vorm van content. Mensen willen geëntertaind worden. Ze volgen merken – over het algemeen – niet voor de laatste aanbiedingen. Ze zijn op zoek naar inspiratie, en volgen je kanaal omdat het past bij hun levensstijl of omdat ze zo nieuwe dingen ontdekken. Je verkoopt op social dan ook vooral de beleving van je merk in plaats van een product. Niemand zal een auto kopen op Instagram, maar de liefde voor het merk kan er wel ontstaan.
Van groots uitpakken tot compacte shoots
Al die content moet natuurlijk ook gemaakt worden. En voor elk filmpje een enorme shoot optuigen, is onmogelijk. Daarom doen we tegenwoordig ook veel compacte DIY shoots, waarbij we zelf achter de camera staan. Een groot voordeel van social is namelijk dat het niet altijd perfect hoeft. Juíst niet. De vraag naar echtere content stijgt. En vandaag de dag zijn er zoveel manieren om content te maken. Goede camera’s, drones, telefoons; alles is binnen handbereik. We zijn dan ook altijd aan het kijken wat we kunnen inzetten om onze producties nog slimmer en efficiënter te maken.
Het recyclen van content
Wat we ook doen, is content recyclen. De meeste merken hebben stapels foto- en videomateriaal op de plank liggen. Zonde om daar niet vaker gebruik van te maken. Meestal kun je met een paar kleine aanpassingen al een heel nieuwe boodschap vertellen. Als je creatieve haakje maar goed is. Ook daarbij doen we graag ons voordeel met nieuwe technieken, zoals Artificial Intellegence.
Vrijheid om te proberen
Een van de vele voordelen van slimme contentcreatie is dat we meer ruimte creëren om dingen uit te proberen. Als je doet wat de rest doet, val je niet op. Daarom proberen we veel uit, en kijken we wat wel en wat niet werkt. En ja, daarbij zoeken we ook weleens de grens op. Voor klanten kan dat spannend zijn. Die moeten je de vrijheid durven geven. Maar dat vertrouwen bouw je samen op. En het helpt als de kosten lager zijn. Dan zijn de zorgen meteen ook minder.
Onderdeel van het dagelijks leven
Sociale media blijven in beweging, en wij zijn heel benieuwd naar de volgende stappen. We zoeken allemaal naar hoe we onszelf online willen weergeven. Voor de een is dat als influencer op Instagram of via een videodagboek op YouTube. De ander kiest voor BeReal waar je een keer per dag ongefilterd deelt waar je mee bezig bent. Als je het als merk goed aanpakt, heb je op al die platformen een waardevol contentkanaal tot je beschikking. De mogelijkheden om connectie met mensen te maken zijn groter dan ooit, en worden met de ontwikkeling van bijvoorbeeld de metaverse alleen maar groter. Zo kun je echt onderdeel worden van mensen hun dagelijkse leven. Wat dat betreft wordt het alleen maar interessanter.
Tim Timmermans, Senior Social Creative bij Altavia Unite