Met slimme automatiseringsoplossingen krijgen retailers controle en overzicht

Met slimme automatiseringsoplossingen krijgen retailers controle en overzicht

Met slimme automatiseringsoplossingen krijgen retailers controle en overzicht 1024 765 Altavia Unite

De complexiteit van communicatie wordt steeds groter. Drukwerk wordt gecombineerd met led-schermen, social media en online folders. Winkeliers willen acties kunnen afstemmen op de eigen, lokale situatie. En de vraag om relevantie vereist een zo kort mogelijke time-to-market. Met slimme automatiseringsoplossingen helpen we retailers controle en overzicht te houden.

De instore uitdagingen van Etos
Er zijn heel veel mogelijkheden om communicatie te automatiseren. Het is maar net waar de grootste uitdagingen liggen. Bij Etos zaten die bijvoorbeeld in het instoreproces. Doordat campagnes lang van tevoren gepland worden, was er weinig ruimte om in te spelen op actuele gebeurtenissen. En hoewel geen winkel hetzelfde is, kregen alle winkeliers hetzelfde instorepakket.
POS-pakketten op maat
Met het door ons ontwikkelde platform MyRetailer konden we het hele instoreproces voor Etos automatiseren. In het systeem staat van elke winkel precies wat de communicatieplekken zijn; van het soort meubels tot het aantal kassa’s en de grootte van de etalage. Bij een campagne of actie hoeft Marketing alleen maar aan te geven voor welke communicatieplekken deze bedoeld is. Vervolgens gaat er automatisch een opdracht naar alle drukkerijen voor de juiste aantallen, inclusief de verzendlijst. En ontvangt elke winkel uiteindelijk een POS-pakket op maat, met schapkaarten die exact zijn afgestemd op het assortiment en gesorteerd op de winkelroute.
Lagere kosten, meer flexibiliteit
Doordat alles strak is ingeregeld, zijn de papier- en verzendkosten flink omlaag gebracht, en is de time-to-market fors ingekort. Tegelijk biedt het systeem volop flexibiliteit. Zo hebben we uitgebreide selectiemogelijkheden om de winkels te filteren. Bijvoorbeeld op locatie. Handig als je in de stad een ander product wil promoten dan in een buitengebied. Wordt het ineens mooi weer en gaan de zonproducten in de aanbieding? Wil een winkelier aansluiten bij een plaatselijk evenement? Of is er een winkelopening of -verbouwing? Dankzij verschillende templates rollen we in een paar klikken een campagne uit, inclusief opdracht voor een persbericht of socialmedia-uitingen.
Lokale content voor het Rabobank magazine
Een ander mooi voorbeeld van automatisering is het magazine Rabo & Co. Omdat lokale en regionale relevantie een belangrijk speerpunt is, maken we 85 verschillende edities. Dat zijn ruim 4.000 unieke pagina’s per kwartaal. De 300 medewerkers die bij het maken van de content betrokken zijn, doen dit naast hun dagelijkse werk. Door het proces te automatiseren, kunnen zij op hyperefficiënte wijze hun bijdrage leveren. Beeldmateriaal en tekst kunnen makkelijk worden toegevoegd, en wijzigingen zijn voor iedereen direct zichtbaar. Zodra alles erin staat, wordt de output voor online weergave en drukwerk automatisch gegenereerd: 85 unieke magazines in een paar klikken.
Automatisering is dé oplossing voor complexe vraagstukken
Dit zijn enkele voorbeelden, maar de mogelijkheden zijn legio. In veel gevallen kan automatiseren hét antwoord zijn op de complexe communicatievraagstukken van retailers. Zeker nu omnichannel communiceren steeds meer gemeengoed wordt, kunnen we er met automatisering voor zorgen dat het voor iedereen werkbaar blijft. En dat je je content zo efficiënt en effectief mogelijk kan inzetten.
Robbert Jan Blekemolen, IT-consulent bij Altavia Unite